Datum objave: 23. travnja 2025.

Dani medijske pismenosti 2025.

Mediji pod povećalom – razumijem, osjećam, prepoznajem

U sklopu nacionalne inicijative Dani medijske pismenosti 2025., u Osnovnoj školi Zorke Sever provedene su dvije edukativne radionice; Mediji i emocije te Dezinformacije – istina ili laž? Radionice su bile namijenjene učenicima razredne i predmetne nastave, a cilj im je bio razvijanje emocionalne i medijske pismenosti te poticanje kritičkog razmišljanja o medijskim sadržajima. 

Za učenike od 1. do 4. razreda održana je radionica pod nazivom Mediji i emocije. Tijekom brojnih aktivnosti prilagođenih njihovoj dobi, učenici su istraživali kako mediji, od filmova i crtića do reklama, utječu na njihove osjećaje. Glumili su emocije, prikupljali fotografije iz časopisa, izrađivali „mape emocija“ i razgovarali o tome gdje i kako osjećaju sreću, tugu, strah ili iznenađenje. Igrom i kreativnošću djeca su učila prepoznati vlastite emocije, ali i razumjeti poruke koje se prenose medijskim sadržajima. 

Za učenike sedmih razreda organizirana je radionica Dezinformacije – istina ili laž?, posvećena jednoj od najvažnijih tema suvremenog digitalnog društva – prepoznavanju lažnih vijesti i dezinformacija. Učenici su analizirali primjere clickbait naslova, raspravljali o utjecaju influencera i botova, učili razlikovati dezinformacije, misinformacije i malinformacije te razvijali strategije za provjeru informacija. Radionica je među učenicima potaknula kritičko promišljanje i odgovoran pristup digitalnim sadržajima. 

Obje radionice provedene su u pozitivnoj i poticajnoj atmosferi, a učenici su pokazali velik interes za temu, aktivno sudjelovali u raspravama i zadacima te na kreativan način povezali svoja svakodnevna iskustva s novim znanjima o svijetu medija. 

Napisala: Ružica Filipović, mag. prim. educ. 

 

Dani medijske pismenosti 2025. – edukacija o dezinformacijama i provjeravanju informacija 

 

Ove godine u našoj školi obilježili smo Dane medijske pismenosti na satima Informatike te Informacijskih i digitalnih kompetencija. Ove godine u fokusu je osvještavanje djece o digitalnom otisku koje učenici stvaraju svojim aktivnostima na internetu, ali i edukacija o dezinformacijama i provjeravanju informacija. 

Upravo su o navedenom učenici imali priliku saznati više te provjeriti koliko i sami prepoznaju dezinformacije (lažne vijesti). Učenici su razgovorom uvidjeli da su naslovi ti koji korisnike često “namame” kako bi kliknuli na određenu vijest ili ju proslijedili dalje, vjerujući samom naslovu, dok vijest, koju nisu u cijelosti pročitali, često zapravo i nema previše veze sa sadržajem naslova. Prikazan je motivirajući video naslova Fake News for kids koji je učenike educirao kako je svaku informaciju potrebno dodatno provjeriti, da bi se uvjerili je li nešto istina ili laž. Nakon toga učenici su samostalno rješavali kviz o lažnim vijestima. U kvizu su trebali prepoznati koje su tvrdnje o lažnim vijestima točne, a koje netočne. Pogledali smo još jedan edukativni video portala Medijska pismenost, naziva Dezinformacije. Na kraju su učenicima ponuđene tri računalne igre o dezinformacijama – Clickbait (igra za podizanje svijesti o raznim internetskim prevarama), Get Bad News (igra u kojoj učenici nastoje namamiti što više korisnika da kliknu na određenu vijest) i Fake News Detective (cilj igre je pronaći ključeve za prelazak na sljedeću razinu, a pomoću prepoznavanja lažnih vijesti). 

Ove aktivnosti potaknule su učenike na promišljanje o vjerodostojnosti informacija i važnosti provjere izvora, čime su stekli ključne vještine za sigurno i odgovorno korištenje digitalnih medija. 

Zvijezdana Žigolić Južvak, uč. inf. i IDK-a 

 

Galerija fotografija:

Pročitajte još

Skip to content