2024-02-13 17:28:00

Dan sigurnijega interneta 2024.

Svakodnevni rizici kojima smo izloženi pri upotrebi digitalnih uređaja i interneta iziskuju da se o njima govori što češće. Važno je djecu, mlade i odrasle poučavati o metodama sprječavanja tih rizika. Iz toga su razloga naši učenici tijekom nastave informatike i ove godine sudjelovali na brojnim radionicama koje su osmislile i provele njihove učiteljice.

S učenicima petih razreda provedena je BIG radionica pod nazivom “Kako postupiti ako naiđem na uznemirujući sadržaj?” Učenici su razgovarali o osjećajima koje doživljavaju tijekom  gledanja takvoga sadržaja kojem su svakodnevno izloženi dok gledaju svoje omiljene serije. Potom su uvježbavali scenarije u kojima jasno daju do znanja kako postupiti ako im nešto smeta i kada naiđu na neprimjerene i uznemirujuće sadržaje. Kao završnu aktivnost učenici su u alatu Scratch izradili animacije na istu temu. Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti “HAKOM” i ove je godine za učenike petih razreda pripremila vodič za sigurniji internet.

Učenici šestih razreda saznali su više o zlonamjernim programima i načinima zaštite od istih. Izradili su digitalne plakate na istu temu. Također su saznali kako osmisliti snažne zaporke te uvježbali  navedenu aktivnost koristeći stranice https://bit.ly/jakalozinka i https://www.security.org/how-secure-is-my-password/.

Sedmaši su sudjelovali u BIG radionici “Čiji je ovo uopće profil?” Prisjetili smo se što su  digitalni tragovi te kakav dojam ostavljamo stvarajući ih na internetu. Proveli smo aktivnost u kojoj su učenici trebali prepoznati kakve su osobe koje se kriju iz određenih profila na temelju njihovih objava na društvenim mrežama. Zaključak je bio da ne možemo odrediti kakav je netko uistinu samo na temelju onoga što je ta osoba objavila.

U 8. a i 8. c razredu provedena je radionica Centra za sigurniji internet “Suradnjom do uspjeha”. Razgovarali smo o načinu komunikacije prilikom umrežavanja radi zajedničkoga igranja videoigara. Uslijedila je timska igra koja se sastojala od dvaju poluvremena nakon kojih su kao pobjednici proglašene ekipe “Infoznalci” i “Arapski poduzetnici”.

Sedmaši i osmaši sudjelovali su i u Potrazi za sigurnijim internetom, igri koju je osmislila Udruga “Suradnici u učenju”.

Učiteljica informatike Zvijezdana Žigolić Južvak

 

Povodom Dana sigurnijega interneta učenici 1. razreda PŠ Gornja Gračenica, Donja Gračenica i Osekovo upoznali su se sa slikovnicom Neticom u kojoj Netica posjećuje svoje prijatelje i zajedno istražuju mogućnosti interneta te svladavaju brojne prepreke na koje nailaze. Zatim su učenici nacrtali obris nekoga digitalnog uređaja koji su odabrali te su unutar njega nacrtali što se sve može raditi na internetu. Nakon toga su obojili likove iz igre “Budi internet genijalac”. Svaki je lik uza sebe imao savjet kako se sigurno možemo koristiti internetom. Krajem nastave informatike učenici su odigrali igru “Dabrica Darka otkriva digitalni svijet”.

Učenici 2. razreda PŠ Gornja Gračenica, Donja Gračenica i Osekovo također su se upoznali s likom Netice koja im je poslužila kao nadahnuće za radove koje su izradili u programu Bojanje 3D. Učenici su svojim radovima dokazali da su svjesni različitih opasnosti i prihvatili savjete za sigurno korištenje interneta. Krajem nastave odigrali su igru “Dabrica Darka otkriva digitalni svijet”.

Učenici 3. razreda PŠ Gornja Gračenica, Donja Gračenica i Osekovo gledali su edukativne videouratke koji se odnose na internet te su razgovarali o savjetima za sigurno korištenje interneta. Nakon toga su učenici u online alatu PosterMyWall izradili plakate koji su sadržavali savjete za sigurno korištenje interneta. Krajem nastave odigrali su zanimljive igre “Dabrica Darka zna se pristojno ponašati i na internetu” i “Budi internet genijalac”.

Učenici 4. razreda PŠ Gornja Gračenica, Donja Gračenica i Osekovo razgovarali su o savjetima za sigurno korištenje interneta te su nakon toga podijeljeni u tri skupine. Prva je skupina trebala napisati dobre, a druga loše strane interneta. Treća je skupina sastavila savjete za sigurno korištenje interneta. Zatim su se učenici uključili u online izazov “Potraga za sigurnijim internetom” sa zanimljivim interaktivnim zadacima koji je organizirala Udruga “Suradnici u učenju”. Krajem nastave učenici su rado odigrali igru “Budi internet genijalac” navedene udruge.

Učiteljica informatike Anđelina Sokolović

 

S učenicima 8. b razreda provedena je radionica pod nazivom „Netoksične kule“ s ciljevima osvještavanja o štetnosti „toksičnog ponašanja“ u online videoigrama i drugim kooperativnim okruženjima te razvijanjem strategija za konstruktivnu komunikaciju u grupnom okruženju. Učenici su tijekom radionice prepoznali „toksična ponašanja“ u online videoigrama, primijenili strategije za kontroliranje osjećaja te naučili komunicirati u timu. Spomenuli smo tijekom konstruktivne rasprave odstupajuća ponašanja poput gruboga online sukobljavanja (“flaming”), uznemiravanja, elektroničkoga zlostavljanja, varanja i govora mržnje. Spomenuli smo i vrste uvreda - uvrede na vještine igrača, izgled, socijalne vještine i sl. te koje simbole mladi često koriste zloupotrebljavajući “ping”. Učenici su nakon razgovora izradili plakate u alatu Canva.

Učenici prvih i drugih razreda matične škole i PŠ Voloder su sudjelovali u radionici „Balansiram“ u kojoj je bio cilj pronaći moguće aktivnosti za provođenje slobodnoga vremena. Razgovarali smo o najdražim videoigrama, vremenu koje provedu za digitalnim uređajima te kako utječe na nas previše vremena provedeno igrajući videoigre. Zatim smo na vagu upisali aktivnosti koje mogu raditi umjesto igranja videoigara, a nakon toga su učenici prvih razreda zapisali svojih pet najdražih aktivnosti na radni listić. Učenici drugih razreda su izradili svoj avatar za videoigru u alatu avatarmaker.com, a nakon toga su crtali superjunaka u online programu kleki.com koji je govorio jedno pravilo važno za igranje online igara. Svoje su uratke zalijepili na plakat.

Učenici trećih razreda matične škole i PŠ Voloder su imali kratko predavanje o sigurnosti na internetu kao podsjetnik na važnost čuvanja osobnih informacija, ali i na uočavanje elektroničkoga nasilja koje se svakodnevno događa. Nakon toga su igrali kviz “Sigurnost na internetu 2024.”, a zatim “Budi internet genijalac”.

Učenici četvrtih razreda su sudjelovali u radionici „Suradnjom do uspjeha“u kojoj je cilj razviti svijest o rizičnim ponašanjima u videoigrama te potaknuti učenike na razvijanje odgovornih navika igranja. U prvom dijelu radionice smo razgovarali o videoigrama, vremenu provedenom igrajući videoigre na digitalnim uređajima. Zatim su bili podijeljeni u nekoliko grupa u kojima su se natjecali te su na postavljena pitanja odgovarali unaprijed dobivenim savjetima. Pobijedila je grupa s najvećim brojem bodova, a nakon igre smo podijelili diplome. Odigrali su i kviz pod nazivom “Sigurnost na internetu 2024.”.

Učenici 6. a razreda su sudjelovali u radionici „Suradnjom do uspjeha“ kojoj je cilj razviti svijest o rizičnim ponašanjima u videoigrama te potaknuti učenike na razvijanje odgovornih navika igranja. Razgovarali smo o najdražim videoigrama, sobama za čavrljanja (“chat rooms”) u videoigrama gdje se nerijetko susreću s raznim oblicima elektroničkoga nasilja te kako reagiraju u pojedinim situacijama. Nakon rasprave učenici su bili podijeljeni u grupe u kojima su trebali složiti piramidu od karata, koristeći samo jednu ruku. Svaku je grupu činilo troje učenika. U početku je bilo teško složiti piramidu, ali suradnjom i dogovorom tko će postaviti koju kartu, uspjeli su te shvatili da je jedino rješenje za slaganje piramide bila njihova suradnja.

Učiteljica informatike Ružica Filipović

Galerija fotografija:


Osnovna škola Zorke Sever